Užitečné rady na cesty


Smyslem této stránky je poskytnou pár užitečných rad všem, kteří se chystají na delší cestu na motocyklu v nejrůznějších destinacích světa. Tyto rady jsou zejména určeny těm, kdo se letecky přepraví do dané destinace a tam buď indivuálně si půjčí motocykl a cestují sami, či se účastní "Guided Tours".

Při výběru věcí, které si hodláme vzít s sebou, je rozhodující, zda si vše povezeme sami na motocyklu a nebo máme možnost si dát zavazadlo do doprovodného vozidla. V obou případech však platí, že ve skutečnosti potřebujeme relativně málo věcí.

Základem vaší úspěšné a pohodové cesty je kvalitní vybavení na motocykl.
Ať jedete kamkoliv, vždy je nutné mít sebou teplé a nepromokavé oblečení. Každý jistě potvrdí, že není nic horšího, než když se musíte ráno oblékat do vhlkého resp. mokrého oblečení a bot. Vyvarujte se úplnému prochladnutí při jízdě tzv. hypothermii, která muže vést ke ztrátě koordinace a pozornosti. Používejte volné oblečení ve vrstvách, které můžete dle potřeby buď odložit nebo přidat. Pro svojí prodyštnost a zároveň ochranu proti dešti je asi nejvhodnější goretexová bunda a kalhoty. Ale ani toto oblečení vás dokonale neochrání před dlouhodobým deštěm a proto je nutné mít sebou ještě "rainsuit" buď ve dvou resp. jednom kusu. Zvýšenou pozornost věnujte vždy dobré nepromokavé obuvi a rukavicím. Pokud se chcete účastnít dobrodružných guided tours na endurech, počítejte s tím, že můžete projíždět brody a nezpevněné blátivé cesty. A nepočítejte rozhodně s tím, že večer si vše na hotelu usušíte. Je nezbytné vždy mít nepromokavé teplé rukavice, ale také lehké letní nebo jiné náhradní. Výhodné je i vzít s sebou termo prádlo, zejména do chladnějších oblastí jako je Aljaška, Himaláje apod. Co se týče helmy, závisí na každém jezdci, co má rád, všeobecně lze však doporučit raději helmy typu "full face". Pokud se jedná o cesty převážně typu off-road, je dobré mít helmu určenou pro motocross. Pro tyto cesty je také nutné mít motocrossové vysoké boty. Důležitými doplňky k výstroji patří dobré brýle, ledvinový pás, kukla aj. Pro volné chvíle jeansy, plátěné kalhoty, mikina, trička, případně šortky, frízka, vycházkovou obuv, sandály. Volte vždy raději lehké syntetické materiály, které si lehce můžete přeprat a rychle uschnou.
Pochopitelně toaletní potřeby a léky, hodí se acylpirin, léky proti průjmu,a osobní léky, které případně užíváte. Přibalte vícefunkční nůž, baterku(čelovku), balíček první pomoci a toaletní papír.


Výběr zavazadla
Pokud si vše povezete na motocyklu sami, je nutné zvolit zavazadla resp. plastikové tašky, které se vám vejdou do schránek na motocyklu. Vždy se informujte předem, jak je motocykl, který si půjčujete, vybaven.
Dle zkušeností je lepší oblečení nezkládat, ale rolovat do tašek, vejde se toho víc. Máte-li k dispozici doprovodný vůz (guided tours), je výhodné zabalit vše do velké tašky resp. vaku a ten ještě vložit do ochranného nepromokavého obalu, aby věci byly ochráněny před deštěm a prachem po cestě. Na velikosti zavazadla v tomto případě moc nezáleží. Hodí se malý baťůžek pro osobní věci, fotoaparát aj.

Jídlo na cestě
Při dlouhých cestách na motocyklu v různých končinách světa je dúležitá otázka, co jíst a pít na cestě. Nemá smysl zde rozebírat "zdravou" výživu, ale mělo by být zásadou, že nebudete hladovět a ani se přejídat. Vždy bychom měli mít vydatnou, ale ne těžkou snídani, méně tučný oběd a večeři. Pokud možno, nejezte "fast food". Těžká jídla a přejídání mohou způsobovat únavu a tím zníženou pozornost. Vždy mějte u sebe kousek čokolády či energetickou tyčinku pro případ pocitu hladu. A hlavně nezapomeňte na pitný režim.!! Pokud pijete po delší dobu pouze vodu, může dojít k vyplavení minerálů z těla a tím k určité nerovnováze v organizmu. Banány a ovocné džusy mohou v tomto případě pomoci opět k rovnováze, případně tablety s minerály a vitamíny. Hlavním jídlem po celodenní jízdě bývá většinou večeře a k tomu pár piv. Vše je nutné brát s mírou a s ohledem na to, že druhý den jedeme znovu dál. Proto se vystříhejte neznámým jídlům, jezte jen tepelně zpracovaná jídla a pijte jen balenou vodu a opatrně s alkoholem. Nikdy nejezte nemyté ovoce a v exotických oblastech nejezte jídla z pouličních stánků.

Výběr cesty
Měli by jste vždy volit takové individuální cesty resp. guided tours, které odpovídají vašim zkušenostem a schopnostem. Totéž platí i o motocyklu, který si půjčujete. Pokud si vyberete guided tours s prvky off-road, předpokládá se, že zvládáte jízdu v terénu resp. na nezpevněných štěrkových či blátivých cestách. Zde opět platí, získat co nejvíce informací předem a na základě toho se rozhodnout. Je nutné si také uvědomit, že při mnoha atraktivních "Guided Tours", např. v Asii, Jižní Americe, aj., je možné poskytnout někdy velice skromné ubytování s omezenou hygienou.
Mnoho "tours", zejména v oblasti Himalájí a jihoamerických And, jsou také náročné z hlediska vysoké nadmořské výšky nad 4000m. Na to se není bohužel možno připravit předem. Vaše adaptibilita na menší poměr kyslíku ve vzduchu není závislá na vaší fyzické zdatnosti, ale spíše na genetické výbavě a momentálním zdravotním stavu a je absolutně individuální.Většina lidí může již nad 3000m pociťovat určité potíže, zejména bolesti hlavy, nevolnost, těžkost dýchání a potíže se spánkem. Tyto potíže se mohou objevit během 48 hodin pobytu v této výšce a pomalu odeznívaji během dalších dnů, tak jak se tělo adaptuje na nedostatek kyslíku rychlejším tepem a dýcháním. Jako prevence je nutné hodně pít čistou vodu popřípadě vzít půlku acylpirinu na noc. Pokud se chystáte do výšek nad 4000m, nepodceňujte aklimatizaci, která by měla být alespoň několik dnů. Během aklimatizace je osvědčené , denní výjezd nad 4000m a na noc se opět vrátit pod tuto hranici. Mějte na mysli, že jízda na motorce v této výšce a ještě po štěrkové či kamenité cestě je fyzická náročná.

Na cestách věnujte dostatek času odpočinku a kvalitnímu spánku. Nedostatečná relaxace může vést k únavě při jízdě a tím ke snížení pozornosti a případné kolizi.



Tipy pro jízdu na nezpevněných cestách
Berte tyto tipy jako určité vodítko, které ale nemůže nahradit určitou praxi jízdy v terénu popřípadě nějaký off-road kurz. Vůbec základním prvkem jízdy v terénu je zvládnutí jízdy ve stoje ve stupačkách. Navzdory pocitu, že jízda ve stoje zvyšuje těžíště a mototyckl je méně stabilní, opak je pravdou. Přenesením váhy na stupačky snižujete těžíště níže než když sedíte a motocykl je více stabilní. Vztyčená poloha vám dává i možnost lepšího výhledu a možnost lépe odhadnout terén před vámi.
  • Základem jízdy v terénu je dobré oblečení, které Vás ochrání při případném pádu, průjezdem brodů apod. Věnujte max. pozornost helmě a botám.
  • Vypněte ABS systém
  • Jeďte tak rychle, aby jste mohli včas zastavit před nenadálou překážkou
  • Pokud jedete ve skupině, nechte si větší odstupy kvůli prachu
  • Na štěrkové cestě se snažte najít stopu s pevným podkladem, pruhy s větším nánosem štěrku mohou být pro jízdu těžší
  • Jestli-že přejíždíte takovéto pruhy s nánosem štěrku či hlíny, postavte se do stupaček a akcelerujte a přejeďte rychle z "pruhu" do "pruhu"
  • Když zatáčíte na štěrkové cestě, zpomalte před zatáčkou, držte tělo rovně a nakloňte motocykl do zatáčky, akcelerujte a dívejte se na konec zatáčky, nikdy ne před sebe
  • Jestliže motocykl začne vybočovat ze strany na stranu, postavte se do stupaček a lehce akcelerujte
  • Nikdy nezpomalujte resp. nebrzděte v zatáčce na štěrku, ztratili by jste trakci. Vždy zpomalte před zatáčkou, zatáčku projíždějte pod plynem
  • Dívejte se vždy daleko před sebe a hledejte vždy "ideální" stopu. Nikdy nekoukejte těsně před motocykl, nemáte potom čas reagovat na náhlou překážku
  • Pokud je před Vámi nános písku, zpomalte, znažte se najít nejlepší stopu, postavte se do stupaček a akcelerujte. Využijte "hybnou sílu" k projetí pískového lože. V žádném případě nezpomalujte
  • Jestli-že musíte zastavit na písku, postavte se do stupaček, nahněte se dozadu a použijte zadní brzdu
  • Jestli-že brzdíte na štěrku, použijte více zadní brzdu než přední. Musíte-li zastavit náhle, postavte se do stupaček, koukejte před sebe a prudce sešlápněte zadní brzdu a hned potom přední do doby před zablokováním kola.
  • Pojedete-li delší dobu na nezpevněné cestě, snižte tlak v pneumatikách, na štěrku o polovinu, v hlubokém písku o 2/3 normálního tlaku
  • Na nezpevněné cestě je motocykl řízen přenášením váhy jezdce dopředu a dozadu, nakláněním motocyklu do stran a akcelerací. Pokud zatáčíte nebo se dostane do obtížné situace postavte se do stupaček, čímž snížíte těžiště motocyklu a bude lépe ovladatelný.
  • Pokud sjíždíte příkrý svah, začněte pomalu, zařaďte nižší rychlostní stupeň a využívejte brzdící sílu motoru. Nakloňte a posuňte tělo do zadu, pokud brzdíte tak jen zadní brzdou
  • Při jízdě do kopce je nutně pohybem a náklonem těla dopředu či dozadu hlídat trakci obou kol a držet tzv. momentum, neboli hybnou sílu. Vyšší rychlost je lepší.
  • Dodržujte během jízdy pitný režim, pokud se dostaví pocit žízně, je to znamení již probíhající dehydratace organismu, což může mít za následek ztrátu koncentrace, slabost či vyčerpanost z přehřátí organismu
  • 2007 © Ing. Karel Šťastný